Personal Branding, a przede wszystkim, silna marka osobista, to wartości, na których powinny opierać się fundamenty biznesu.
Powiesz pewnie, że liczy się rozpoznawalność? A ja powiem, że rozpoznawalność to właśnie skutek budowania silnej marki. Musisz jednak wiedzieć, że kształtowanie wartości nie jest takie łatwe.
Sława i „lajki”
Utarła się moda, że silna marka to zasięgi w social mediach, lajki i sława. Oczywiście, zwiększają one rozpoznawalność brandu. Jednak silna marka to coś więcej. Personal Branding można nazwać zespołem wartości. Stoją one za daną osobą, czy nawet gwarancją pewnej jakości.
Autentyczność
Stojąc za swoją marką, a nawet będąc nią, musisz być autentyczny. Dopiero prawdziwy reprezentant marki pokazuje swoją pasję, przekonania, wartości. Spójność i styl zarządzania, a także wartości, jakimi kierujesz się w życiu oraz w pracy budują reputację firmy i tym samym powodują wzrost zaufania do firmy.
W budowaniu marki liczy się oczywiście robienie dobrego wrażenia, jednak nie jest ono najważniejsze. Kluczową sprawą są silne fundamenty, na których ta marka się opiera.
Punkt widzenia klienta
Jak to się dzieje, że jedna marka osobista nam się podoba, a inna nie? Najważniejszą rolę odgrywają emocje! Za to, jak odbieramy wizerunek marki, odpowiada obszar mózgu, który działa szybko, intuicyjnie, emocjonalnie. Po prostu albo nam coś odpowiada, albo nie. Więc nie intuicja, a nasz mózg odpowiedzialny jest za to, jak postrzegamy marki osobiste.
Świadomość budowania marki
Personal Branding to nie tylko efekt naszych świadomych działań. Na jej kreację wpływa również nasze życie prywatne, zawodowe, zachowanie, czy nawet nasz wizerunek osobisty.
Budując markę osobistą, ustal:
- cechy, jakie ta marka posiada, jej osobowość?
- co firma i oferowane produkty lub usługi dadzą klientom, jakie korzyści emocjonalne i funkcjonalne są oferowane w odniesieniu do odbiorców marki?
- jakie wartości reprezentujesz Ty, a więc i Twoja marka?
- do jakiego odbiorcy jest kierowana, bo to właśnie on będzie identyfikował się z Twoimi produktami/usługami.
Dwie najważniejsze zasady Personal Brandingu
Zasady – całe nasze życie się na nich opiera. Budowanie marki również. Zwracam uwagę na dwie zasady budowania marki osobistej. Są uniwersalne, a jednocześnie celne. Jakie to zasady?
Zasada FRED
Familiarity – Twoja marka jest postrzegana przez klientów jako im bliska, utożsamiają się z nią.
Relevance – zaspokajanie potrzeb klienta przekłada się na to, jak Twoja marka jest dla niego ważna.
Esteem – reputacja.
Differentation – marka osobista musi się czymś wyróżniać, w innym wypadku „zniknie” wśród konkurencji.
Zasada 4C
- clarity – klarowny, jasny przekaz.
- consistency – spójność. Tutaj chodzi o spójność nie tylko wizualną marki, ale przede wszystkim spójność jej przekazu i działań.
- constancy – budowanie zaufania oraz wiarygodności poprzez konsekwencję w wypełnieniu oferowanych obietnic.
- charisma – unikalność, charyzma.
Podsumowanie
Marka osobista, a więc i jej budowanie to coś więcej niż zaistnienie w mediach społecznościowych. To również wyróżnienie się na tle konkurencji. Utożsamianie się z nią, bycie częścią tej marki. Przekazywanie „cząstki siebie” w kreowaniu jej wizerunku.