Newsletter – dlaczego jest tak ważny?

newsletter

E-mail marketing jest często niedoceniany, szczególnie przez nowe biznesy. Tymczasem to potężne narzędzie do utrzymania przy sobie klientów, ale i zyskania nowych. Za pomocą newslettera możesz zbudować silną więź z klientem. Ważne, by nie mylić newslettera z mailingiem.

 Mailing to jednorazowa reklama. Za to newsletter buduje naszą relacje z klientami. Wysyłany regularnie, jest swoistym rodzajem elektronicznego biuletynu. 

Jaka jest jego rola?

Największe zastosowanie newsletter ma nadal w e-commerce, ale nie jest to oczywiście jedyna branża. Korzystają z niego również blogerzy czy firmy usługowe. 

O czym możemy informować w biuletynie?

  • wyprzedaże,
  • nowości w ofercie,
  • nowy wpis na blogu,
  • wydarzenia,
  • rabaty, oferty ograniczone czasowo, 
  • porzucone koszyki,
  • kartki z życzeniami dla klientów,
  • sukcesy czy zmiany w firmie.

Czy warto?

Newsletter to wyjątkowe narzędzie. Dzięki niemu masz możliwość dotarcia do bardzo precyzyjnie określonej grupy docelowej. Dzieje się tak, ponieważ jej członkowie sami decydują, że chcą otrzymywać od Ciebie wiadomości. 

Analiza

Systemy do newsletterów oferują możliwości analizy i prowadzenia statystyk. Dzięki niej zyskasz informacje o tym, jaki rodzaj wiadomości interesuje Twoich odbiorców. Będziesz dokładnie wiedział, ile wiadomości zostało otwartych, a ile linków klikniętych, oraz kto się wypisał z subskrypcji.

Jak to zrobić?

Na skuteczność newslettera wpływa kilka czynników. Nie chcemy, by nasz subskrybent otworzył wiadomość i zamknął ją bez przeczytania treści, lub co gorsza, nie otworzył jej wcale. Newsletter musi być więc… dobry. 
Warto trzymać się stałego schematu/szablonu, tak by przyzwyczaić odbiorców do naszych wiadomości. Dzięki temu zaraz po otwarciu maila będą widzieli, od kogo on jest. Jeszcze przed sprawdzeniem jego treści. 

Budowanie listy mailingowej

Od tego należy zacząć. Przede wszystkim zgodnie z prawem klient musi mieć wybór. Zapis do newslettera może być w formie pop-upu, osadzonego formularza na stronie, czy też jako dodatkowy checkbox w sklepie. Korzystając z ostatniej formy, klient naszego sklepu online ma możliwość dodatkowo zapisania się do newslettera w czasie zakupów. Bardzo wygodne narzędzie.
Inną przyciągającą subskrybentów metodą jest podarowanie czegoś w zamian za zapis. Może to być na przykład plik PDF zawierający wartościowy content, planer, check lista, zniżka na zakupy i inne. 

Spam

Newsletter nie może zapełniać skrzynki mailowej naszych subskrybentów. Oczywiście należy wysyłać je regularnie, ale z umiarem. Otrzymywanie codziennych maili może być męczące. Tutaj trzeba przemyśleć plan działania. Częstotliwość wysyłki maili będzie zależałą również od ich roli. 

Więc kiedy?

Dobrą praktyką jest przyzwyczajenie odbiorców do wiadomości w stałych dniach tygodnia oraz o stałej porze. 
Częstotliwość wysyłki newslettera należy dostosować do grupy docelowej. Większe firmy mogą pozwolić sobie na codzienny nawet newsletter. Przy akcjach czy wyzwaniach również te maile wysyłamy częściej. Inne firmy natomiast wysyłają wiadomości raz w tygodniu czy nawet raz w miesiącu. 

Na co zwrócić jeszcze uwagę?

Po pierwsze tytuł. Powinien być chwytliwy, zaciekawić odbiorcę, by ten chciał sprawdzić jego treść. To tytuł ma zachęcić do otwarcia i przeczytania wiadomości. 
Grafiki również powinny być wyważone, niech nie będą one jedyną treścią maila. Grafika powinna być dodatkiem do kreacji. Pamiętaj, że wielu odbiorców ma wyłączone wyświetlanie obrazków w e-mailach. Jeśli więc naszpikujemy wiadomość grafiką, będzie ona nieczytelna.
Wiadomości koniecznie responsywne. Powinny dopasowywać się do ekranu zarówno komputera, jak i urządzeń mobilnych.
Ostatnia bardzo ważna rzecz to personalizacja. Już w tytule wiadomości możemy, a nawet powinniśmy odnieść się bezpośrednio do odbiorcy. Wystarczy samo imię, by wiadomość była bardziej osobista. W treści maila oczywiście również możesz odnosić się do odbiorcy. 

Dużo tego?

O newsletterach można by napisać książkę. Tutaj zawarłam najważniejsze wiadomości. Mam nadzieję, że zalety przedstawione w tym wpisie przekonają Cię do prowadzenia ciekawych kampanii newsletterowych. 

Kiedy znaleźć na to czas? Jak ogarnąć?

Jeśli sam nie masz pojęcia o narzędziach mailingowych i nie zamierzasz ich opanowywać, nie masz na nie czasu? Nie musisz. Możesz zlecić to innym. 
Wiele wirtualnych asystentek zajmuje się tworzeniem kampanii oraz mailingiem od strony technicznej. Możesz więc te zadania oddelegować. Kompetentna osoba zadba o odpowiednie ustawienia oraz content. 
Więcej o delegowaniu zadań pisałam w tym wpisie.

Newsletter – dlaczego jest tak ważny?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry