Dobra komunikacja to podstawa udanej współpracy

Czym tak naprawdę jest dobra komunikacja? Co przez to należy rozumieć? 

Ludzie mają różne osobowości. Spotykasz te urozmaicenia na każdym kroku, nawet wśród najbliższych. Z pewnością nie znajdziesz dwóch osób o identycznych upodobaniach, temperamentach. To jest piękne, że jesteśmy tak różni. Powinnaś jednak zdawać sobie sprawę, że nie tylko bliskich to dotyczy. Pomimo tego, że pracujesz zdalnie, wśród swoich klientów również napotkasz rozmaite charaktery. 

Online 

Niektórzy myślą, że pracując zdalnie, nie mając bezpośredniego kontaktu z klientem, z każdym będzie współpracowało się tak samo. Nic bardziej mylnego. Nawet „rozmawiając” za pośrednictwem komunikatorów sposób, w jaki to „robimy”, odbije się na współpracy. Co więcej, niektórzy klienci wolą pisać, inni rozmawiać przez telefon, czy na przykład za pośrednictwem Zoom.

Chemia lub jej brak

Dużo się o tym mówi. Ja również zaznaczam na moich kursach, że dla udanej współpracy potrzebna jest chemia. Z klientem trzeba się dogadywać. O wiele lepiej pracuje się w miłej atmosferze, z chęcią podchodząc do zadań. Nie z każdym jednak pracuje się tak samo dobrze. Również Twój klient może czuć się „źle” pracując z Tobą. Trzeba o tym pamiętać. Dobrze by pomiędzy klientem a wirtualną asystentką była wspomniana „chemia”.

Komunikacja

Nie ma nic gorszego niż niedopowiedzenia. Naprawdę! Lepiej dopytać klienta o szczegóły zadania, jeśli nie jesteśmy do końca pewni co mamy zrobić. Klient w pośpiechu może opisać zadanie krótko, bez wdawania się w szczegóły. Zleci Ci zadanie, korzystając ze skrótów myślowych i mamy zgrzyt. 

Działa to też w drugą stronę. Nie oczekuj od klienta, że zrozumie Cię „bez słów”. Dokładnie komunikuj, co masz na myśli i z czym masz problem. Wtedy komunikacja będzie naprawdę dobra i skuteczna. W ten sposób nie zmarnujesz czasu swojego oraz klienta.

Responsywność

Szczegóły współpracy, jak na przykład dni i godziny dostępności powinnaś ustalić z klientem na samym początku. To czy pracujesz w weekendy, czy klient może zadzwonić do Ciebie w środku nocy, to już wasza kwestia umowna. Oczywiście, nikt nie będzie oczekiwał od Ciebie, że rzucisz inne, aktualnie wykonywane zadanie, bo dobijają się do Ciebie drzwiami i oknami. Jednak staraj się w miarę możliwości odbierać telefony. 

Nie każ klientowi czekać na odpowiedź na maila dwa dni, no, chyba że to weekend. Nie tylko Twojemu klientowi, ale również Tobie powinno zależeć na jego biznesie. Jesteś od tego, by go wspierać, pomagać, odciążać. Niech więc czuje się on pewnie, bezpiecznie. Niech ma poczucie, że może na Tobie polegać. 

Dobra komunikacja, czyli…

Cały sekret to właśnie umiejętność dobrej komunikacji. W tej pracy, jak w każdej innej, pracujesz z ludźmi. Odpowiednia komunikacja jest więc jej kluczem. Tym bardziej w pracy zdalnej, gdy klient nie jest w stanie zobaczyć, jak pracujesz i wytłumaczyć Ci na bieżąco, w czym problem. Z pewnością, gdy natrafisz podczas wykonywanego zadania na ścianę, chcesz, by klient odpowiednio szybko zareagował na Twoją wiadomość.

To działa w dwie strony. Klient będzie się martwił czy nawet irytował, jeśli nie otrzyma od Ciebie znaku życia. 

Kilka słów na koniec

Dobra komunikacja to klucz, podstawowa sprawa, by współpraca była owocna. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku i mam tu na myśli wspomniane telefony w środku nocy. Jednak pamiętaj, że klient liczy na Ciebie i Twoją pomoc. Tak samo nikt Ci głowy nie urwie, jeśli dopytasz o coś. Lepiej zadać jedno pytanie więcej, niż źle wykonać zadanie i robić je od początku, lub zmarnować godziny na poprawki. 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Scroll to Top