O budowaniu marki osobistej mówi się wiele. Silna marka osobista jest niezwykle ważna. Ale nie zbudujesz jej w jeden wieczór, ponieważ to jest proces. Wielokanałowy, wymagający, nad którym często nie mamy pełnej kontroli.
W kontekście budowania marki osobistej myślimy często o stronie www, social mediach, czy też ładnych wizytówkach (wizytówce w Google Moja Firma poświęciłam oddzielny wpis KLIK). Tak, są to elementy ważne, ale czasem zapominamy o czymś jeszcze.
Liczy się wnętrze
Niesamowicie często powtarzane określenie w kontekście życia prywatnego, związków… A czy wiesz, że w budowaniu silnej marki osobistej również liczy się wnętrze? To, w jaki sposób marka osobista jest odbierana przez klienta zależy od nas!
Codzienność w Twojej firmie to jak współpracujecie w zespole, jakie wartości towarzyszą Ci w podejmowaniu decyzji. Wszystkie te wewnętrzne działania składają się na Twoją markę, jej wizerunek i to jak jest postrzegana. Ponieważ tworzenie silnej marki zaczyna się już we wnętrzu firmy.
Cele firmy, misja, kultura pracy powinny przedstawiać wartości, które tę markę określają. W innym wypadku, taki brak spójności w tym, co robisz, jak działa Twój biznes, będzie z czasem widoczny i rażący dla klientów.
Misja marki
Wiesz, co chcesz robić, czym ma zajmować się Twoja marka. Po to ją stworzyłeś. A reszta się ułoży, prawda? Nic bardziej mylnego. Musisz pamiętać o misji, celu Twojej marki. Przecież stworzyłeś ją z sercem, przyświecał Ci cel, misja, wartości. Twoja firma to urzeczywistnienie tego, o czym zawsze marzyłeś. A jeśli tak nie jest, zadaj sobie kilka pytań. Zapytaj sam siebie, jaki cel ma Twoja firma, po co istnieje, co chcesz, by zmieniła w życiu Twoich klientów. Przemyśl, rozpisz, ale przede wszystkim naprawdę głęboko się nad tym zastanów.
Insight konsumencki
Rzecz, która skutecznie pomaga wyznaczyć kierunek działań, daje inspirację. Jak ją zdobyć? Dwa słowa: grupa fokusowa. Ankiety, wywiady – to one dają reakcje, opinie, otworzą Ci perspektywę na wiele spraw związanych z Twoją marką. Czym więc jest insight? To postawienie się w roli klienta. Spójrz na świat, potrzeby klienta, jego motywacje i problemy, a także na swoją markę, jego oczami.
Podsumowanie
Nie traktuj budowania silnej marki “projektowo”. Ta praca jest procesem, dłuższym, krótszym, ale procesem. Skup się na kliencie, jego potrzebach i zastanów się, jak Twoja marka może mu pomóc.
Marka nie musi być ogromną korporacją. Jeśli jednak masz zespół, spraw, by i oni czuli wartości Twojej marki osobistej. Jeśli poczują je, będą działać w zgodzie z nimi, to zostanie uzewnętrznione. Taką marką będzie widział ja Twój klient.