Specjalizacja — słowo klucz

2grudnia 2019
by Ela Wolinska

W każdej branży natkniesz się na radę — znajdź swoją specjalizację. Dlaczego to jest takie ważne?

To proste: dzięki specjalizacji trafiasz do właściwego grona odbiorców, bo wiesz jak masz targetować swoją ofertę.

Specjalizacja – jak to się odnosi do niewątpliwie mocno multifunkcyjnego zawodu wirtualnej asystentki?

 

Zgadzam się, że w przypadku wirtualnej asysty liczy się wszechstronność, ponieważ możesz dotrzeć do większej liczby potencjalnych zleceniodawców. I w każdym przypadku będziesz (lub z założenia powinnaś być) lepsza od swojego zleceniodawcy w delegowanym zadaniu. Czasami wystarczy, gdy jesteś tak samo dobra, bo zlecający przedsiębiorca chce się tego zadania pozbyć, aby uwolnić swój czas na bardziej intratne czynności. Jednakże specjalizacja pozwala na więcej. Znacznie więcej.

 

W jakich dziedzinach wirtualnej asysty można i warto się wyspecjalizować?

Co prawda, niżej wymienione programy należą do grupy tzw. uniwersalnych programów i umiejętności wirtualnej asystentki, ale w każdym z nich możesz się wyspecjalizować. Programy, których obsługa cieszy się największym zapotrzebowaniem na wsparcie zdalne to m.in:

  • WordPress – tworzenie stron internetowych, landing page, blogów, dodawanie artykułów, edycja treści, wyszukiwanie i załączanie grafiki, zdjęć, szeroko pojęta optymalizacja strony pod wyszukiwarkę;
  • grafika – tworzenie pdf-ów, prezentacji, ofert, ebook-ów a przede wszystkim prostych grafik na potrzeby mediów społecznościowych lub/i stron internetowych;
  • Social Media – tworzenie i prowadzenie fanpage na Facebooku, konta na Instagramie, LinkedInie, tworzenie i zarządzanie kampaniami reklamowymi;
  • Email marketing – w programach mailingowych: MailerLite, MailChimp, ActiveCampaign, FreshMail itp., w tym automatyzacje;
  • Pakiet Office lub Google Docs – tworzenie plików tekstowych (artykułów, wpisów blogowych, opisów produktów, ofert), arkuszy kalkulacyjnych (księgowość, budżet, bazy klientów), prezentacji;
  • montaż i publikacja podcastów;
  • Baselinker i HelpScout – umożliwiające sprawną obsługę klienta;
  • zadania administracyjne, prowadzenie kalendarza, rezerwacje, sprawny research itp.
  • copywriting na różne potrzeby – media społecznościowe, blogi, oferty;

Możesz wybrać również specjalizację związaną z daną branżą, np. IT, beauty, medyczną, coachingową, biznesów online, marketingową czy prawniczą. Poruszając się w obszarze wybranych branż poznajesz ich specyfikę, klientów, stosowany język. Łatwiej jest ci wtedy dostosować swoje usługi i tworzony content do wymagań i potrzeb klienta. Wartością dodaną twoich usług będą wówczas nie tylko umiejętności „techniczne”, ale również znajomość i zdolność wdrażania skutecznych rozwiązań charakterystycznych dla danej gałęzi biznesu.

 

Jak wybrać swoją specjalizację?

Kluczem do podjęcia decyzji o wyborze specjalizacji jest stworzenie profilu idealnego klienta (zapisując się do mojej listy mailingowej w podziękowaniu możesz pobrać bezpłatny pdf z ćwiczeniami i określić swojego klienta — grupę docelową) oraz zrewidowanie swoich umiejętności i preferencji. Kiedy już ustalisz swoje mocne strony sprawdź, czy i jak duże jest zapotrzebowanie na usługi w wybranej przez ciebie specjalizacji. Następnie zastanów się do jakiej grupy docelowej chcesz adresować ofertę. Wybierając swoją niszę kieruj się również, a może przede wszystkim, swoimi preferencjami. Zastanów się co lubisz robić i w czym jesteś dobra. Nie idź, wbrew sobie, w kierunku obieranym przez większość. Jeśli nie czujesz się dobrze w określonej dziedzinie, będzie ci ciężko osiągnąć w niej poziom ekspercki.

 

Specjalizacja to znacznie więcej niż zapełnienie grafiku.

Nie obawiaj się, że wybierając specjalizację będziesz miała mniej klientów. Owszem zawęzisz swoją grupę docelową, ale mimo to nie będziesz narzekać na brak zleceń. Zyskując renomę i rozpoznawalność w wybranej dziedzinie, staniesz się cenionym ekspertem. Dzięki temu klienci będą trafiali do ciebie najczęściej z polecenia. Nie ominie cię co prawda etap zdobywania klientów związany z marketingiem. Po prostu nie będziesz musiała robić go bardzo intensywnie.

Zaletą specjalizacji jest to, że najczęściej to ty dyktujesz warunki. Oczywiście proporcjonalnie do sytuacji branży na rynku i zdrowego rozsądku. Twoja stawka rośnie wraz z twoją eksperckością w danej dziedzinie (o tym, kiedy stajesz się ekspertem znajdziesz na moim blogu www.elawolinska.pl/ekspert). Co za tym idzie: możesz pracować mniej, zarabiając więcej.

Kolejna super moc specjalizacji polega na tym, że robisz to, co lubisz najbardziej. Pracę WA możesz kochać właśnie za różnorodność zadań, stanowiącą pewien rodzaj bariery ochronnej przed wypaleniem zawodowym. Jednak umówmy się, każdy lubi pewne rzeczy bardziej, inne mniej. Dlaczego miałabyś wykonywać więcej tych, za którymi tak bardzo nie przepadasz? I tutaj właśnie specjalizacja zadziała jak magnes na właściwych klientów zlecających ci zadania, których realizowanie będzie sprawiało ci po prostu frajdę.

 

Dałam ci do myślenia? I o to chodziło. Z własnego doświadczenia wiem, jak bardzo specjalizacja wpływa na skalowanie biznesu. Dlatego serdecznie zachęcam cię do przeglądu twoich umiejętności i preferencji i obranie właściwego kierunku.

I dlatego ja jestem między innymi „techniczna” 😉

 

 


A jeśli potrzebujesz wsparcia w obraniu właściwej specjalizacji, zapraszam Cię na konsultacje – razem przeanalizujemy Twoje umiejętności i zastanowimy się w czym powinnaś się rozwijać i jak komunikować swoją ofertę. Napisz do mnie: info@elawolinska.pl

 

dla WA, marka osobista

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Jeśli wyrażasz zgodę zaakceptuj. Więcej informacji.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close