Spójność, autentyczność, transparentność…
Trzy niezwykle ważne cechy dla Twojej marki osobistej. Dla Ciebie samej… Zastanawiałaś się czasem, jak to jest z autentycznością w biznesie? Co to w ogóle znaczy autentyczność w biznesie? Hasła 'autentyczny’, 'spójny’ mocno w ostatnich latach powtarzane są w sieci. O co chodzi?
Trudniej sprawdzić
Wydaje się, że trudniej jest zweryfikować doświadczenie, osiągnięcia, gdy działamy w sieci. Czy aby na pewno?
Wbrew temu, co wydaje się wielu osobom, nie jesteśmy anonimowi. Ktoś wystawił Ci złą opinię – usuwasz, czy zostawiasz? Kasowanie niekorzystnych opinii to dość kiepski zabieg. Dlaczego? Każdy ma prawo postrzegać Ciebie i Twój biznes ze swojego punktu widzenia. Zamiast negować istnienie problemu, może lepiej wyciągnąć wnioski i coś z tym zrobić?
Czasami ktoś chwali się, że skończył konkretne kursy, uczył od najlepszych bądź współpracował z jakąś znaną marką. Gorzej, gdy okazuje się, że to nieprawda, lub ta współpraca polegała raczej na epizodzie, albo, co gorsza, okazała się mocno nieudana…
Koloryzowanie
Dodajemy sobie lata doświadczenia, zasługi, sukcesy.
Często w formularzach do złożenia aplikacji, czy już na etapie ewentualnych rozmów spotykamy się z pytaniem o nasze doświadczenie. ”Jak długo pracujesz jako WA? Od kiedy zajmujesz się takimi, lub innymi zadaniami.” Można by rzec, że to standardowe pytanie. Klient jak najbardziej ma prawo wiedzieć, jakie masz doświadczenie w zawodzie, lub w konkretnych specjalizacjach.
Kłamstwo ma krótkie nogi. Niby wydawać się może, że to nic takiego. Przecież pracuję zdalnie, takie rzeczy „nie wyjdą” na światło dzienne… Czy na pewno? Gdzie autentyczność? Gdy budujesz wizerunek swojego biznesu na kłamstwie, łatwo się potknąć.
Jeszcze gorzej, jak po kilku miesiącach działania ogłaszamy siebie mentorem i chwalimy się kilkoma latami doświadczenia, lub że przeszkoliliśmy x osób…
Uwierz, jeden klient w to uwierzy, ale większość zauważy Twoją niepewność, brak umiejętności i obycia. Czy warto?
Sukces
Niektórzy mają szczęście w biznesie. Czy rzeczywiście? Zazwyczaj tak, ale nie raz spotkałam się z przypisywaniem sobie sukcesów innych. Czasami niewinnie – ktoś za nas coś zrobił, napisał, pomógł osiągnąć cel.
Wyznawaj więc zasadę, że sukcesami innych można się chwalić, ale… składając gratulacje tej osobie, a nie oczekując ich dla siebie.
Na sukces, czy wyjątkowe osiągnięcia potrzeba zazwyczaj mnóstwa pracy. Nic nikomu nie przychodzi samo.
Wsparcie
“Wszystko osiągnęłam sama”
Czy… faktycznie? Zupełnie sama, bez żadnego wsparcia, mentora, kursu, wiary w Twój biznes? Nikt nie stoi za „sceną” Twojego sukcesu?
Ukończyłaś kurs, więc dlaczego mówisz, że do wszystkiego doszłaś się sama, bez wsparcia mentorów? Kilkukrotnie spotkałam się z taką sytuacją – moje własne kursantki, które pisały do mnie po poradę jeszcze długo po kursie, dziś opowiadają, że nikt ich nie uczył, że wszystko same… Być może wydaje się im, że w ten sposób zyskują więcej w oczach innych?
Wzajemność
Czy zdarzało Ci się np. uczestniczyć w wywiadach, rozmowach, spotkaniach, na które zostałaś przez kogoś zaproszona? Taka osoba następnie oznacza Cię w poście – nic dziwnego, dla niej również jest to sukces. A dla Ciebie? Czy to nie działa w dwie strony? Czy ten „ktoś” oznaczając Cię, nie zwiększa swoich, ale i Twoich zasięgów w sieci?
Po takim wywiadzie, wydarzeniu, przybywa Ci followersów, marka staje się jeszcze bardziej rozpoznawalna. Czy więc faktycznie jest tak, że na Twój sukces składasz się Ty sama? Takie wsparcie może wyglądać różnie. Wspomniane wywiady, rozmowy… Ale i wpisy gościnne na blogach u innych osób. Zostawiasz swój ślad i linki, za czym idą polecenia i dyskusje.
Kilkukrotnie zdarzyło mi się, że kursantki bały się pisać opinię o kursie w swoich mediach lub na blogu, bo… nie chciały, żeby czytelnicy przeszli do mnie, zamiast nawiązać współpracę z nimi. Przede wszystkim, moja rola jest zupełnie inna, więc to się raczej nie zdarzy. Ale samo takie podejście świadczy o niezwykle małej wierze w siebie.
Autentyczność w biznesie
To, jak Twój biznes będą postrzegali Twoi klienci, zależy w głównej mierze od Ciebie. Budowanie wizerunku, dbanie o autentyczność nie może, a przynajmniej nie powinno opierać się kłamstwie. Biznes budowany na kłamstwie być może będzie szybko piął się w górę, ale tak samo szybki i bolesny będzie jego upadek.