Wizja biznesu, misja, pasja i… co jeszcze?

wizja biznesu, Ela Wolińska

Jeśli ruszasz z biznesem, z pewnością coś Cię do tego przekonało, utwierdziło w przekonaniu, że tak właśnie trzeba. To “coś” to wizja biznesu, misja, to kim jesteś. Jakiś głos podpowiadał Ci, żeby stworzyć coś swojego, coś pięknego i wyjątkowego.

Tak samo też równolegle pewnie zastanawiasz się, czym kierować się budując markę osobistą, co się na nią składa. 

Wizja biznesu

Czym tak właściwie jest? Obrazem, jaki kreujesz w swoich myślach, wyobrażeniem? Wizja biznesu jest po prostu celem. Tym celem, do którego razem ze swoją marką zmierzasz. Czy można ją nazwać pewnego rodzaju wewnętrznym drogowskazem, mapą? Tak! 

Wizja biznesu powinna odzwierciedlać Twoje wartości, cele czy plany. Z pewnością będzie się ona z czasem zmieniała, ewoluowała. Jednak na każdym jej etapie jest ona tym samym. Drogą, którą powinieneś ze swoją marką kroczyć. 

Jeśli nie wiesz jak określić ten cel, zapytaj sam siebie, gdzie widzisz siebie i swoją markę za dwa lata, pięć czy piętnaście lat. Nie tylko w odniesieniu do życia zawodowego. Zwróć swoją uwagę również na sferę osobistą i finansową. Zapytaj sam siebie, co chcesz robić, ile chcesz zarabiać, w jakim miejscu chcesz się wtedy znajdować oraz kogo pragniesz mieć u swego boku, jakimi ludźmi chcesz się otaczać. 

To ostatnie, czyli ludzie są niezwykle ważni. Nie tylko w perspektywie ewentualnych pracowników, ale też bliskich. Podobno to, kim i na jakim etapie jesteśmy, jest odniesieniem pięciu osób z naszego najbliższego otoczenia. Rodzina, czy przyjaciele, również mają wpływ na to, gdzie jesteś ze swoją marką. W zależności od tego, czy masz od nich wsparcie, jakiego to rodzaju wsparcie, jak na Ciebie i Twoją wizję wpływają.

Musisz być widoczny

Nie, nie o “rzucanie się w oczy” tutaj chodzi. Najważniejsze to nie chować się. Wszystko, co masz do zaoferowania, co jest wartościowe, pokaż. Gdzie bywasz, co robisz, pokaż się, tak by Twoi klienci mogli zobaczyć Twój biznes. Oczywiście możesz do tego wykorzystać media społecznościowe. Wachlarz możliwości jest szeroki, jest przecież Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, Pinterest czy coraz bardziej zyskujący na popularności Twitter. 

Dziel się wiedzą

Jeśli jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, a wierzę, że tak, w końcu zdecydowałeś się na przedstawienie swojej marki światu, niech inni też to zobaczą. Dlatego też Twoje profile na wspomnianych mediach społecznościowych powinny być utożsamiane z Tobą. Pokaż nie tylko swój biznes, ale i siebie. Umiejętności, certyfikaty, szkolenia. 

Prowadź bloga, nagrywaj podcasty, podziel się wiedzą, tym co jest Twoją pasją. Zadbasz w ten sposób o wizerunek osoby utalentowanej, doświadczonej, o wizerunek eksperta. 

Co Cię wyróżnia?

Uczestniczysz w akcjach charytatywnych? Działasz pro bono, pomagasz innym, jesteś patronem imprez? Nie pomijaj tego, ponieważ to też buduje Twój wizerunek, a jest jak najbardziej atutem, wartym pokazania. Niech inni widzą, jak wiele robisz, że pamiętasz o innych, że Twoja wizja jest również uwarunkowana czynnikami pozornie niezwiązanymi z Tym, co robisz zawodowo. 

Spraw by klienci byli… szczęśliwi

Nic tak nie buduje pozytywnego wizerunku, jak zadowolenie klientów. Jeśli jesteś polecany, Twoja marka trafia do innych drogą “pantoflową” to idealny znak na to, że to, co robisz, robisz dobrze. Przecież o to tutaj chodzi, by zadowolić klientów. Tak, by to, co im oferujesz, dajesz od siebie, było produktem czy usługą najwyższej jakości. W ten sposób nie tylko Twoja marka wchodzi na wyższy poziom. Wszystko to, co składa się na Twój wizerunek eksperta, będzie się umacniało. 

Pasja

Czym właściwie jest pasja? Często ludzie mówią, że jej nie mają. Inni natomiast twierdzą, że mają ich wiele. Pasja jest talentem, powołaniem, zasobem, którym każdy z nas dysponuje. Czasem jednak jej nie dostrzegamy, a czasem jesteśmy ludźmi o wielu talentach. 

Jak pasja może pomóc w biznesie? Co ma z nim wspólnego? Naprawdę wiele… Gdy już odkryjesz swoją pasję, talent, zyskasz możliwość realizowania siebie. To, jak będzie działał Twój biznes, pokażesz całym sobą, w sposób zauważalny i autentyczny. Naśladując innych, idziesz drogą na skróty, a ta zawsze ma przykry koniec. 

Nie odnalazłeś jeszcze swojego talentu, pasji? A co robisz, by go odkryć? Tak, nic nie dzieje się samo. Zajrzyj do różnych źródeł jak blogi, magazyny, książki. Postaraj się poznawać nowych ludzi, próbuj nowych rzeczy, nawet tych, które pozornie mogą nie wydać się początkowo ciekawe. 

Znalazłeś coś, co Cię zainteresowało? Chcesz iść w tym kierunku? To idź! Nie stój w miejscu, nie bój się walczyć. Szukaj źródeł, z których dowiesz się na ten dany temat więcej, poszerzysz wiedzę. 

Coś, co z pewnością już masz

A chodzi tu o doświadczenie. Nie tylko doświadczenie zawodowe się liczy. Doświadczeniem jest wszystko to, co sprawia, że jesteś bogatszy. Jednak chodzi tu o coś więcej niż dobra materialne. Doświadczenie to historia Twojego życia, razem z tymi momentami przełomowymi, które ją tworzą. To doświadczenie życiowe liczy się najbardziej. To między innymi ono Cię ukształtowało, ono Cię stworzyło i doprowadziło do tego miejsca. 

Kilka słów na koniec

Popularne a stale prawdziwe “jak Cię widzą, tak Cię piszą” ma swoje odzwierciedlenie i w życiu codziennym i w biznesie. Misja, wizja, pasja, zadowolenie klientów, to te czynniki, które bezpośrednio wpływają na Twoją markę. Marka to nie tylko ładne logo, czy strona www. Na to, jak kreujesz swoją markę, ma wpływ wiele czynników. Nawet Twoje życie. 

A może przede wszystkim ono? W końcu to te najważniejszego momenty i kluczowe punkty zwrotne, decyzje, ukształtowały to, że jesteś w tym, a nie innym miejscu…

Wizja biznesu, misja, pasja i… co jeszcze?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry